ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ

Τι να Έλεγξεις στο Αυτοκίνητο Πριν το Ταξίδι

Share45TweetPin+1Share45SHARES

Οι πρώτες καλοκαιρινές άδειες σιγά-σιγά έχουν αρχίσει να σημειώνονται, κάτι που μεταφράζεται στην πολύ ευχάριστη έγνοια της προετοιμασίας για τις πολυαναμενόμενες διακοπές!

Από τα πλεόν απαραίτητα «βάσανα» της περιόδου είναι η προετοιμασία του αυτοκινήτου πριν το ταξίδι.

Είτε σκοπεύεις να μετακινηθείς πλήρως οδικώς, είτε να μεταφέρεις ακτοπλοϊκά τον τετράτροχο σύντροφο στους γραφικούς δρόμους κάποιου νησιού, η άριστη κατάστασή του αποτελεί αδιαπραγμάτευτη συνθήκη.

Όχι μόνο για την ευμάρεια της καλοκαιρινής άδειας, αλλά πάνω από όλα, της ασφάλειας οδηγού, συνεπιβατών και λοιπών χρηστών του οδικού δικτύου.

Δεν είναι τυχαίο πως πολλές εταιρίες ανακοινώνουν δωρεάν καλοκαιρινούς ελέγχους, γνωρίζοντας από πρώτο χέρι την σημασία ενός καλά συντηρημένου αυτοκινήτου πριν «γράψει» πολλά χιλιόμετρα μαζεμένα.

Φυσικά, μπορείς και μόνος σου να ελέγξεις την κατάσταση του αυτοκινήτου σου μέσα από μερικά απλά, αλλά καίρια, σημεία.

Και η Spotmechanic έχει χρέος απέναντί σου (και τις διακοπές σου) να στα αναλύσει ένα-ένα.

Φανάρια/τζάμια/καθρέπτες

Ξεκίνημα από το εξωτερικό και κάτι που, πολύ συχνά, αφήνεται στην τύχη του: η διαύγεια των φαναριών.

Ένα βρώμικο ή θαμπωμένο φανάρι μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα της δέσμης φωτός μέχρι και 20%, χώρια την διάθλαση που δύναται να αλλοιώσει την οπτική του οδηγού και να στραβώσει τον απέναντι.

Καθαρίζουμε με ευλάβεια τα φανάρια εμπρός-πίσω, αλλά και τις λοιπές γυάλινες επιφάνειες (μέσα-έξω) με πανί και το γνωστό μας «Azax».

Παράθυρα και παρμπρίζ θα πρέπει να είναι «κρύσταλλο», όπως και οι καθρέπτες..

Αν σκέφτεσαι «θα λερωθεί εκεί που θα πάω, το πλένω όταν γυρίσω», μην κάνεις το λάθος να συμπεριλάβεις και τα κρύσταλλα του αυτοκινήτου.

Μυαλό, χέρια και πόδια υπακούν στα ερεθίσματα των ματιών. Ένας βρώμικος δεξιός καθρέπτης ή ένα πίσω παρμπρίζ που τυφλώνει όταν συναντήσει τα φώτα του πίσω, θα αναγκάσουν το μάτι να στείλει λάθος εντολές στον εγκέφαλο. Και τα αποτελέσματα σίγουρα δεν θα οδηγήσουν σε καλό καλοκαίρι.

Ελέγχος στα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων

Συνέχεια της παραπάνω κατηγορίας.

Αν σου φαίνεται ήσσονος σημασίας, σκέψου αυτό: σου έχει τύχει να υπάρχουν στο παρμπρίζ σκουπίδια ή σταγόνες που παρενοχλούν το οπτικό σου πεδίο, να ψεκάσεις νερό με τα «πιτσιλιστίρια» για να απαλλαχτείς και αντί αυτού να γίνει χάλια το παρμπρίζ;

Αυτό προκαλεί ένα φθαρμένο ελαστικό υαλοκαθαριστήρα. Όχι μόνο δεν καθαρίζει, αλλά επιδεινώνει την κατάσταση.

Θεώρησε την προετοιμασία του αυτοκινήτου πριν το ταξίδι σαν μια τροχαλία. Αν λείπει ένα «δόντι», τότε είναι ζήτημα χρόνου να προκύψει σημαντική βλάβη. Και τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων, είναι ένα τέτοιο «δόντι».

Δεν υποτιμούμε τίποτα!

Πίεση ελαστικών

Πριν μπούμε στο αυτοκίνητο, ρίχνουμε μια ματιά σε ένα αυτοκόλλητο ή ταμπελάκι που βρίσκεται στο εσωτερικό της κολώνας, εκεί που κλείνει η πόρτα.

Η πίεση που ορίζει ο κατασκευαστής είναι άκρως απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία του αυτοκινήτο, ενώ επηρεάζει άμεσα και την κατανάλωση καυσίμου.

Με δεδομένο ότι θα σταματήσουμε για «γέμισμα» πριν το ταξίδι, πηγαίνουμε στο μηχάνημα του αέρα και συπληρώνουμε (συνηθέστερα) ή αφαιρούμε (σπάνια) ποσότητα.

Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο «όσο δεν πάει» (πέντε άτομα και γεμάτο πορτμπαγκάζ), βάζουμε 3-4 psi παραπάνω. Το ίδιο κάνουμε και για την ρεζέρβα, αφού πρώτα τσεκάρουμε ότι δεν είναι «ξεραμένη» (σύνηθες φαινόμενο στους τροχούς ανάγκης).

Έλεγχος στον εξοπλισμό ανάγκης

Μιλώντας για πορτμπαγκάζ, κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών συναντάμε το κιτ εκτάκτου ανάγκης και την ρεζέρβα, ή το κιτ επισκευής ελαστικού σε αρκετά σύγχρονα μοντέλα.

Στο πορτμπαγκάζ θα πρέπει να υπάρχουν οπωσδήποτε:

  • Φαρμακείο
  • Προειδοποιητικό τρίγωνο
  • Γρύλος και «σταυρός» (μπουλονόκλειδο) για κάθε περίπτωση αλλαγής ελαστικού
  • Φακός και γάντια εργασίας
  • Φωσφορίζον γιλέκο
  • Καλώδια ρεύματος
  • Πυροσβεστήρας

Αχρείαστα να ‘ναι, αλλά των φρονίμων τα παιδιά…

Εκτός του πρακτικού ζητήματος -της ασφάλειας, δηλαδή- υπάρχει και η Τροχαία, η οποία είναι ευαίσθητη σε αυτό τον τομέα και «γράφει» ασυστόλως για ελλείψεις εξοπλισμού ή ληγμένο φαρμακείο.

Έλεγχος στο βιβλίο service

Αν κοντεύουν τα χιλιόμετρα για την προγραμματισμένη συντήρηση, καλό είναι η επίσκεψη στο συνεργείο να πραγματοποιηθεί πριν την αναχώρηση.

Χίλιες φορές προτιμότερο ένα αυτοκίνητο που έχει βγει από service και πρόκειται να διανύσει πολλά χιλιόμετρα, παρά ένα που θα «φορτώσει» το ιστορικό του μέχρι να επιστρέψει.

Χώρια που στα μεταχειρισμένα με ισχύουσα την εργοστασιακή εγγύηση, υπάρχει περίπτωση να ακυρωθεί αν ξεπεραστεί κατά πολύ το προβλεπόμενο όριο των χιλιομέτρων (ή το χρονικό) που είναι προγραμματισμένες οι εργασίες συντήρησης.

Δες το σαν τσεκ απ. Μια προληπτική βόλτα στον μηχανικό δεν κάνει κακό.

Αν δεν είσαι σίγουρος για την προγραμματισμένη συντήρηση του αυτοκινήτου, διάβασε στο σχετικό μας άρθρο, κάθε πότε πρέπει να αλλάζεις λάδια.

Έλεγχος στη λειτουργία του κλιματισμού

Έχουμε αναφερθεί εκτενώς στην σημασία της συντήρησης του κλιματιστικού, κάτι που μπορεί να σε γλιτώσει από πολύ δυσάρεστες καταστάσεις.

Το προφανές είναι η αφόρητη ζέστη.

Αν χαλάσει το air condition, μένεις με μια καμπίνα -«ψησταριά» – με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ψυχολογική κατάσταση και τα αντανακλαστικά του οδηγού.

Κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί και λόγω κακής ποιότητας φίλτρου.

Τα βακτήρια που εισέρχονται στο εσωτερικό «μπουκώνουν» την μύτη και «ξεραίνουν» τον λαιμό.

Επίσης προσοχή στην ρύθμιση της θερμοκρασίας, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που προκαλείται υπνηλία από μεγάλες διαφορές εσωτερικού-εξωτερικού.

Φώτα, φλας και αλάρμ πρέπει να λειτουργούν υποδειγματικά

Με την βοήθεια ενός φίλου μας, τσεκάρουμε τα πάντα που αφορούν στην λειτουργία των φωτιστικών σωμάτων:

  • Αν ανάβουν όλες οι σκάλες των εμπρός φωτιστικών σωμάτων
  • Αν ανάβουν τα φώτα φρένων (και το τρίτο στοπ), της όπισθεν και γενικά τα πίσω φανάρια
  • Αν ανάβουν τα φλας και τα αλάρμ. Σε περίπτωση που κάποιο φλας αναβοσβήνει γρηγορότερα του κανονικού, η λάμπα οδεύει προς κάψιμο.

Προβαίνουμε στις απαραίτητες αντικαταστάσεις λαμπτήρων πριν φύγουμε.

Για το τέλος, αφήσαμε τον σημαντικότερο τομέα «ιδιόχειρου» ελέγχου σε ένα αυτοκίνητο γενικά, όχι μόνο κατά την προετοιμασία ταξιδιού.

Μιλάμε, βέβαια, για τα…

Υγρά του αυτοκινήτου

Γενικότερα, οποιοδήποτε μπουκάλι ή δοχείο υπάρχει κάτω από το καπό θα πρέπει να ελέγχεται και να συμπληρώνεται με πάσα ευλάβεια και συνέπεια.

Συγκεκριμένα:

  • Ελέγχουμε το σύστημα ψύξης και συγκεκριμένα τη στάθμη του ψυκτικού υγρού στο ψυγείο και στο δοχείο υπερχείλισης (διαστολής), κι αν χρειάζεται ψυκτικό υγρό, συμπληρώνουμε.
  • Ελέγχουμε στο σύστημα λίπανσης, τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα που πρέπει να’ ναι ανάμεσα στα δύο μαρκαρίσματα [max, min] του δείκτη λαδιού καθώς και την τυχόν ύπαρξη διαρροών.
  • Σε παλιότερα αυτοκίνητα, η μπαταρία είναι ανοικτού τύπου. Ελέγχουμε τη στάθμη των υγρών [πρέπει να είναι 1cm πάνω από τις πλάκες του μολύβδου [Pb]. Σφίγγουμε καλά τους πόλους και αν χρειάζεται ξεβουλώνουμε τις οπές εξαερισμού στα πώματα, καθαρίζουμε τους πόλους από τα όποια άλατα και τους αλείφουμε με βαζελίνη.
  • Ελέγχουμε, αλλά αφήνουμε τον μηχανικό μας να συμπληρώσει, τα υγρά του υδραυλικού τιμονιού, του συμπλέκτη, των φρένων.
  • Όπως είπαμε, ελέγχουμε και το σύστημα πλύσης και αν υπάρχει έλλειψη, συμπληρώνουμε με απιονισμένο νερό σε συνδυασμό με ειδικό καθαριστικό που θα βρεις σε βενζινάδικο.

Ο έλεγχος του αυτοκινήτου πριν το ταξίδι είναι απαραίτητος!

Ο συνολικός χρόνος της προετοιμασίας για το ταξίδι δεν ξεπερνά την 1 ώρα, μαζί με τυχόν συμπλήρωση υγρών.

Γίνεται απολύτως αντιληπτό πως ο χρόνος και το χρήμα που απαιτεί, είναι ασύγκριτα λιγότερος με τα αντίστοιχα νούμερα που θα απαιτηθούν σε περίπτωση αμέλειας.

Χώρια την ταλαιπωρία και την ψυχολογική φθορά του να πάνε «στράφι» οι διακοπές από κάποιο μηχανικό πρόβλημα.

Πριν το ταξίδι λοιπόν, μην ξεχάσεις να ελέγξεις το αυτοκίνητο!

Καλές διακοπές!

Πηγή: blog.spotmechanic.gr